Практичні поради щодо оскарження процедури та результатів перевірок

  • Надсилайте до контролюючого органу звернення щодо оскарження результатів здійснення перевірки якомога швидше й одразу після її завершення. У період 5 днів після завершення перевірки розглядаються у враховуються Ваші заперечення і докази ще на етапі складення розпорядчого документа щодо усунення порушень - тобто чим раніше Ви надішлете своє звернення, тим більше часу лишатиметься на його розгляд. В інакшому разі Вам надалі доведеться оскаржувати два документи – акт за результатами здійснення перевірки та розпорядчий документ щодо усунення порушень, складений на підставі акта. (Зразок скарги до органу державного нагляду (контролю) за посиланням)
  • Закон не визначає окремої процедури і строків оскарження результатів перевірки. Однак основні рекомендації такі:
    • максимально чітко і переконливо спростуйте порушення, виявлені під час перевірки й описані інспектором в акті, складеному за її результатом;
    • детально викладіть зафіксовані Вами неправомірні дії інспектора, прямим наслідком яких стала недостовірність результатів перевірки;
    • охарактеризуйте, наскільки наведений інспектором в акті перевірки опис Ваших порушень обґрунтований чіткими посиланнями на законодавство (конкретні підпункти, пункти, частини і статті законів або підзаконних актів), на порушення вимог якого інспектор вказує в акті, складеному за результатами перевірки;
    • обов’язково зазначте, чи оприлюднені такі нормативно-правові акти на веб-сайті контролюючого органу;
    • додайте до звернення щодо оскарження результатів перевірки усі необхідні матеріали і документи, які підтверджують точність і обґрунтованість наведених Вами аргументів, що вказують на недостовірність результатів перевірки і помилковість висновків інспектора.
  • Закон не визначає окремої процедури і строків подання звернення щодо оскарження актів, складених за результатами перевірки у разі виявлення порушень законодавства. Оскарження має здійснюватися у загальному порядку, а скарга має подаватися у разі адміністративного оскарження до контролюючого органу центрального рівня (центрального органу виконавчої влади).
  • Іншим способом оскарження є позовна заява до адміністративного суду. (Зразок адміністративного позову до Суду за посиланням)
  • У змістовній частині адміністративне і судове оскарження практично не відрізняється. В обох випадках потрібно (1) чітко обґрунтувати і підтвердити недостовірність результатів перевірки в частині виявлених порушень законодавства, (2) на цій підставі обґрунтувати неправомірність вимог контролюючого органу щодо усунення таких порушень і накладення відповідних санкцій.
  • Якщо Ви чітко доведете неправомірність акта за результатами перевірки в частині визначення факта порушень законодавства, то це буде підставою для визнання незаконним і неправомірним і розпорядчого документа (припису, розпорядження), складеного на підставі цього акта.
  • Оскаржувати розпорядчий документ за результатами здійснення перевірки і готувати відповідне звернення щодо його оскарження радимо Вам у такий самий спосіб, як і звернення щодо оскарження акта, складеного за результатами результатами. 
  • Важливо пам’ятати, що розпорядчий документ має похідний характер, оскільки він складається контролюючим органом за результатами здійснення перевірки, які оформлені у вигляді акта. Тому якщо своєчасно оскаржити результати перевірки, це може призвести до визнання неправомірності вимог розпорядчого документа та незаконності санкцій у разі їх застосування.
  • До звернення чи позовної заяви щодо оскарження розпорядчого документа обов’язково додайте зібрані Вами у ході здійснення перевірки матеріали про факти порушень її процедури, документи та інші докази, які підтверджують помилковість висновків інспектора, неправомірність  розпорядчого документа і незаконність санкцій (у разі їх застосування).
  • Подбайте про те, щоб усі Ваші аргументи, факти і докази, наведені у зверненні чи позовній заяві щодо оскарження розпорядчого документа, мали чітке і переконливе юридичне обґрунтування та опиралися на норми законодавства.
  • Підстави для застосування санкцій контролюючим органом мають бути чітко передбачені на рівні закону і обґрунтовані відповідними нормами законодавчого акта.
  • Якщо контролюючий орган за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, звертається з позовом до адміністративного суду щодо повного або часткового зупинення діяльності підприємства, то підстави для застосування цим органом таких жорстких санкцій та його повноваження мають бути прямо і чітко визначені нормою закону.
  • Закон встановлює чіткі строки сплати штрафних санкцій і уповноважує контролюючий орган визначати у розпорядчому документі терміни усунення порушення. Тому необхідно враховувати і дотримуватися таких термінів і при оскарженні розпорядчого документа, і при виконанні вимог щодо усунення порушень. Інакше, це може призвести до проведення ще однієї позапланової перевірки і застосування нових санкцій.
  • У разі оскарження розпорядчого документа контролюючого органу в судовому порядку адміністративний суд з підстав, визначених статтею 150 Кодексу адміністративного судочинства України, може застосувати заходи забезпечення Вашого позову у вигляді зупинення дії оскаржуваного рішення контролюючого органу у разі, якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності контролюючого органу та порушення прав підприємця.