Як відбувається оформлення результатів податкових перевірок?

Алгоритм оформлення результатів перевірок передбачає такі етапи: 

  • складення акта (довідки)

  • реєстрація акта (довідки) в єдиному журналі реєстрації актів (довідок) перевірок

  • підписання акта (довідки) платником податків та контролюючим органом

  • вручення примірника акта (довідки) платнику податків

За результатами перевірок (крім камеральних та електронних) контролюючий орган може скласти один із таких документів: акт або довідку. 

 

Акт перевірки – це документ, який підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати. Акт складається у випадку, якщо виявлені порушення. 

 

Довідка перевірки – це документ, який підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати і є носієм доказової інформації про невстановлення фактів порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. 

 

Акт, довідка підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками. 

 

Платник податків зобов’язаний підписати акт чи довідку, а у разі незгоди з висновками акта чи довідки такий платник зобов’язаний підписати документ перевірки із запереченнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо. 

 

Відмова від підписання акта перевірки (або отримання його примірника) не звільняє підприємця від обов’язку сплатити визначені контролюючим органом за результатами перевірки грошові зобов’язання.

 

Для кожного виду податкових перевірок характерні особливості оформлення їх результатів.

 

Камеральна перевірка. За результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків.

 

Документальна виїзна перевірка. Акт (довідка) документальної виїзної перевірки (планової та позапланової), складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п'яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).

 

Документальна невиїзна перевірка. Акт (довідка) документальної невиїзної перевірки складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п'яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).

 

Фактична перевірка. Акт (довідка) про результати фактичних перевірок складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).

 

Електронна перевірка. За результатами електронної перевірки складається довідка у двох примірниках, що підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом трьох робочих днів з дня закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті,- протягом п'яти робочих днів).

 

Вимоги щодо форми акта (довідки): 

  • Акт (довідка) документальної перевірки складається у письмовій формі державною мовою і має наскрізну нумерацію сторінок.

  • При складанні акта (довідки) на паперовому носії титульний аркуш акта (довідки) документальної перевірки друкується на номерному бланку контролюючого органу для складання актів документальних перевірок. Також на титульному аркуші акта (довідки) зазначаються інформація про місцезнаходження контролюючого органу, який проводив перевірку, номери телефону, телефаксу та адреса електронної пошти. 

  • Усі вартісні показники відображаються у національній валюті України, а показники, виражені в іноземній валюті, підлягають відображенню в акті (довідці) документальної перевірки з одночасним зазначенням їх еквіваленту в національній валюті України за офіційним курсом гривні до іноземних валют, встановленим Національним банком України на дату проведення фінансово-господарської операції, якщо інше не встановлено законом.

Вимоги щодо структури акта (довідки): 

  • Акт (довідка) документальної перевірки складається з чотирьох частин: вступної, загальних положень, описової частини та висновку. До акта (довідки) документальної перевірки додаються інформативні додатки.

  • Факти виявлених порушень законодавства викладаються в акті документальної перевірки чітко, об'єктивно та повною мірою з посиланням на первинні документи, регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, ведення/складання яких передбачено законодавством, або отримані від інших суб’єктів господарювання, органів державної влади, у тому числі іноземних держав, правоохоронних органів, а також податкову інформацію, що підтверджують наявність зазначених фактів.

 

Загальні вимоги щодо змісту акта (довідки): 

  • Акт документальної перевірки повинен містити систематизований виклад виявлених під час перевірки фактів порушень норм законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

  • В акті документальної перевірки викладаються всі суттєві обставини фінансово-господарської діяльності платника податків, які стосуються фактів виявлених порушень законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

 

В акті (довідці) документальної перевірки, інформативних додатках та інших матеріалах не допускаються будь-які виправлення цифрових показників, дат та інших даних.

 

Що робити, якщо підприємець не погоджується із актом, довідкою?

Якщо підприємець не погоджується з актом (довідкою), він має право подати свої заперечення та/або додаткові документи до контролюючого органу, який проводив перевірку, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення є невід'ємною частиною акта (довідки) перевірки. 

 

Заперечення розглядаються контролюючим органом протягом семи робочих днів, що настають за днем їх отримання. Участь підприємця при розгляді заперечень не є обов’язковою, тому про бажання бути присутнім під час розгляду потрібно зазначити в тексті заперечення та/або листі про надання додаткових документів.

 

Джерела: 

Податковий кодекс України - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/conv#n1931 

 

Наказ Міністерства фінансів України від 20.08.2015 № 727 «Про затвердження Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами» - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1300-15#Text 

 

Наказ ДФС від 01.06.2017 № 396 «Про затвердження Зразка форми акта (довідки) документальної планової/позапланової виїзної перевірки податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та Методичних рекомендацій щодо оформлення матеріалів документальних перевірок» - https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0396872-17#n662