Що можна оскаржити за наслідками проведення податкової перевірки?

За результатами податкової перевірки оскарженню підлягають рішення та дії контролюючого органу. 

 

Зверніть увагу! Рішенням контролюючого органу, яке можна оскаржити, є податкове повідомлення-рішення, а не акт (довідка) податкової перевірки, на підставі якого було видане таке рішення.

 

Оскаржити податкове повідомлення-рішення можна в адміністративному або судовому порядку. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору, однак не позбавляє права платника податків одразу звертатися за захистом порушених прав до суду.

 

Адміністративний порядок оскарження

 

Якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі його повноважень, він має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення.

 

Зверніть увагу! Не підлягають адміністративному оскарженню грошові зобов'язання, самостійно визначені платником податків та рішення контролюючих органів, які оскаржені платником податків у судовому порядку.

 

Куди звертатися із скаргою? 

Органом оскарження є контролюючий орган вищого рівня: скарги на рішення територіальних органів подаються до центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику.

 

Платник податків одночасно з поданням скарги контролюючому органу вищого рівня зобов'язаний письмово повідомляти контролюючий орган, яким визначено суму грошового зобов'язання або прийнято інше рішення, про оскарження його податкового повідомлення-рішення або будь-якого іншого рішення.

 

Строк оскарження

Скаргу потрібно подати протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується. Якщо цей строк пропущено, платник податків має змогу поновити його, за умови подання разом із скаргою клопотання про поновлення пропущеного строку та копій підтверджуючих документів поважності причин його пропуску (за наявності) протягом 6 місяців з дати закінчення основного строку для подання скарги. 

 

Обов’язок доказування

Під час процедури адміністративного оскарження обов'язок доведення того, що будь-яке нарахування, здійснене контролюючим органом або будь-яке інше рішення контролюючого органу є правомірним, покладається на контролюючий орган. 

 

Вимоги до форми та змісту скарги

Скарга подається у письмовій формі та повинна містити інформацію, визначену у п. 1 розділу IV Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами. 

 

Наслідки розгляду скарги

За результатами розгляду скарги контролюючий орган приймає одне з таких рішень:

1) повністю задовольняє скаргу платника податків та скасовує рішення контролюючого органу, яке оскаржується;

2) частково задовольняє скаргу платника податків та в окремій частині скасовує рішення контролюючого органу, яке оскаржується;

3) залишає скаргу без задоволення, а рішення контролюючого органу, яке оскаржується, без змін;

4) зменшує (збільшує) суму грошового зобов’язання.

Рішення, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку.

 

Строки надсилання рішення платнику

Орган оскарження зобов’язаний ухвалити вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. За рішенням керівника контролюючого органу цей строк може бути продовжено, але не більше як до 60 календарних днів з обов’язковим письмовим повідомленням платника про таке продовження до закінчення 20-денного строку. 

 

Зверніть увагу! Якщо контролюючий орган не дотримується строків надсилання рішення за результатами розгляду скарги (з урахуванням продовженого строку), а також надсилання повідомлення про продовження строку розгляду, то скарга платника податків вважається повністю задоволеною на його користь з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.

 

Судовий порядок оскарження

 

Оскарження рішень контролюючого органу за наслідками податкової перевірки здійснюється у порядку адміністративного судочинства, передбаченого Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом звернення до суду із відповідною позовною заявою. 

 

При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов'язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

 

Платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення, але не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання.

 

Звернення до Ради бізнес-омбудсмена

 

Підприємець може скористатися додатковим порядком оскарження результатів перевірки до Ради бізнес-омбудсмена – установи, яка представляє та захищає інтереси бізнесу в державних органах.

 

Скаргу можна подати за умов, що: 

  • оскаржуються дії, бездіяльність та/або рішення державних органів, органів місцевого самоврядування при виконанні ними своїх повноважень;

  • справа не перебуває/не перебувала на розгляді в суді;

  • з моменту прийняття оскаржуваного рішення, вчинення дій, бездіяльності державного органу не пройшов 1 рік;

  • використано адміністративний порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності державного органу.

Подати безкоштовну скаргу можна онлайн (https://boi.org.ua/complaint/online), або безпосередньо до офісу Ради, або електронною поштою.

Ознайомитися із формою скарги можна за посиланням: https://boi.org.ua/media/uploads/general_complaint_form_ua_v2.pdf

 

Джерела: 

Податковий кодекс України – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/conv#n828 

 

Наказ Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 916 «Про затвердження Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами» - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1617-15#Text