Яких вимог має дотримуватися інспектор під час здійснення перевірки

Під час проведення планової або позапланової перевірки підприємець має звернути увагу на такі основні вимоги, що дають змогу контролювати правомірність здійснення перевірки.

Час проведення перевірки. Інспектор повинен здійснювати перевірку виключно у робочий час підприємця, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку [ч.3, ст.4 ЗУ про ДНК] (за винятком деяких сфер державного нагляду (контролю), для яких можуть бути встановлені інші особливі умови щодо здійснення перевірок у будь-який час доби).

Питання проведення перевірки (предмет). Інспектор повинен перевіряти виключно ті питання, які визначені в уніфікованій формі акта залежно від ступеня ризику Вашої діяльності (у разі планової перевірки) [ч.2, ст.5 ЗУ про ДНК] або які безпосередньо стосуються підстав проведення позапланової перевірки і визначені у посвідченні (направленні) на проведення перевірки [ч.1, ст.6 ЗУ про ДНК].

Тривалість здійснення перевірки

  • Тривалість перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - 5 робочих днів. Сумарна тривалість всіх планових перевірок протягом календарного року не може перевищувати 30 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - 15 робочих днів [ч.5, ст.5 ЗУ про ДНК].
  • Тривалість комплексної перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб'єктів малого та мікропідприємництва - 5 робочих днів [п.5, ПКМУ 350].
  • Тривалість позапланової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - 2 робочих днів. Продовження строку здійснення перевірки не допускається [ч.4, ст.6 ЗУ про ДНК].

Обмеження дій інспектора. При здійсненні перевірки інспектор не повинен втручатися і перешкоджати здійсненню діяльності підприємства. Крім того, шкода, завдана підприємству незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю інспектора, може відшкодовуватися за рахунок коштів відповідних бюджетів на підставі рішення суду [ч.2, ст.9 ЗУ про ДНК].

Надання документів та інші вимоги. Перевірка має здійснюватися у присутності підприємця (у випадку юридичної особи - керівник або уповноважена особа; у випадку фізичної особи-підприємця - він особисто або уповноважена особа) [ч.11, ст.4 ЗУ про ДНК].  Під час перевірки підприємець зобов’язаний надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним. Крім того, підприємець повинен допускати інспектора до всіх службових приміщень [ст.11 ЗУ про ДНК]. Вилучення у підприємця оригіналів їхніх фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, а також комп’ютерів, їх частин забороняється (крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством) [ч.10, ст.4 ЗУ про ДНК]. При цьому, контролюючий орган повинен забезпечувати нерозголошення конфіденційної інформації, що була отримана [ч.14, ст.4 ЗУ про ДНК].

Відбір зразків продукції. Відбирати зразки продукції можна тільки на підставі письмового вмотивованого рішення керівника контролюючого органу або його заступника. Відбір зразків продукції здійснюється в кількості не менш як два екземпляри, один (контрольний) з яких залишається у суб'єкта господарювання [ст.13 ЗУ про ДНК]. Відбір зразків продукції здійснюється посадовою особою контролюючого органу у присутності керівника суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженої ним особи (фізичної особи - підприємця або уповноваженої ним особи) і засвідчується актом відбору зразків продукції.

Фіксація процесу перевірки. Інспектор та підприємець мають право фіксувати процес перевірки, чи кожну окрему дію, засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи їй [ч.8, ст.4 ЗУ про ДНК].

Підприємець має право вимагати дострокового припинення перевірки у разі (1) використання інспектором контролюючого органу неуніфікованої форми акта або (2) з’ясування при проведенні позапланової перевірки інспектором інших питань, ніж ті, які визначено як питання для позапланової перевірки у посвідченні (направленні) та є підставою для проведення перевірки, а також (3) у випадку перевищення максимально допустимого строку планово\ або позапланової перевірки [ст.10 ЗУ про ДНК].

 

Особливості регулювання, встановлені для деяких сфер державного нагляду (контролю)

Особливості щодо попереднього повідомлення

Держпраці має право проводити інспекційні відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин без попереднього повідомлення о будь-якій годині доби [ч.1, п.10 ПКМУ 823-2019-п].

Державні інспектори з ядерної та радіаційної безпеки мають право безперешкодно в будь-який час відвідувати підприємства, установи та організації, незалежно від форм власності, для перевірки дотримання законодавства про використання ядерної енергії, отримувати від ліцензіата чи власника необхідні пояснення, матеріали та інформацію з даних питань [Стаття 25 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку"].

Особливості щодо строку здійснення перевірок

У випадку перевірок, що здійснюються Держпраці  з питань виявлення неоформлених трудових відносин, строк інспекційних відвідувань не повинен перевищувати 10 днів [п.9 ПКМУ 823-2019-п].

У випадку державного архітектурно-будівельного контролю строк плановох перевірки не повинен перевищувати 10 днів. Строк позапланової перевірки не може перевищувати 10 днів з можливим продовженням максимум на 2 дні [п.6-7 ПКМУ 553-2011-п].

У випадку перевірки Держатомрегулювання строк планової перевірки не повинен перевищувати 10 днів з можливим продовженням максимум на 5 днів. Строк позапланово\ перевірки не може перевищувати 5 днів з можливим продовженням максимум на 3 дні [п.9 ПКМУ 824-2013-п].