Що таке підстави позапланової державної перевірки?
Підстави для здійснення перевірки зазначаються у посвідченні (направленні) на її проведення.
Підставою для здійснення планової перевірки є наявність такої перевірки у відповідному річному плані відповідного органу.
Підстави для здійснення позапланової перевірки визначаються залежно від сфери державного нагляду (контролю):
Для сфер державного нагляду (контролю), які повністю перебувають під дією ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", підставами є:
- подання підприємцем письмової заяви до відповідного контролюючого органу про здійснення перевірки за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених підприємцем у документі обов’язкової звітності, крім випадків, коли підприємець протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності;
- перевірка виконання підприємцем приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попередньої перевірки;
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позапланова перевірка у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
- неподання підприємцем документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем’єр-міністра України про перевірку підприємств у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю підприємства.
Для сфер державного нагляду (контролю), у яких передбачено ліцензування господарської діяльності, підставами є:
- виявлення в документах, що подаються ліцензіатом до органу ліцензування згідно із цим Законом, інформації, що вказує на недотримання ним ліцензійних умов, - з метою перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов у відповідній частині;
- виявлення у державних інформаційних ресурсах (паперових або електронних) інформації, що свідчить про порушення ліцензіатом ліцензійних умов або не узгоджується з інформацією, що подається ліцензіатом органу ліцензування відповідно до вимог цього Закону, - з метою перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов у відповідній частині або перевірки достовірності відповідної інформації;
- розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, виданого за результатами проведення перевірки, - з метою перевірки його виконання;
- обґрунтоване звернення фізичної особи, фізичної особи - підприємця, юридичної особи про те, що внаслідок порушення ліцензіатом ліцензійних умов такій особі (особам) було завдано матеріальної шкоди або порушено її (їхні) законні права чи інтереси, - з метою перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов у відповідній частині;
- повідомлення посадових осіб контролюючих органів про виявлені під час виконання контрольних повноважень порушення ліцензіатом ліцензійних умов - з метою перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов у відповідній частині;
- неподання ліцензіатом в установлений строк органу ліцензування звітності, подання якої передбачено ліцензійними умовами, - з метою перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов у відповідній частині;
- наявність загрози життю чи здоров’ю людей, навколишньому природному середовищу або державній безпеці, що безпосередньо пов’язана з провадженням ліцензіатом виду підприємницької діяльності, що підлягає ліцензуванню, та документально підтверджена органом державної влади, уповноваженим у відповідній сфері, - з метою перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов, пов’язаних відповідним випадком;
- подання ліцензіатом письмової заяви до органу ліцензування про здійснення перевірки за його бажанням.
Позапланова перевірка додержання ліцензіатом ліцензійних умов на підставах, передбачених пунктами 2, 4 і 5, здійснюється лише за наявності погодження зі спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування, що надається на підставі рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування за зверненням органу ліцензування (Державної регуляторної служби України).
Інші сфери:
- Для сфери додержання законодавства про працю (з питань виявлення неоформлених трудових відносин) - визначені Постановою КМУ №823 від 21 серпня 2019 р. "Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю".
- Для сфери ядерної та радіаційної безпки - визначені Постановою КМУ №824 від 13 листопала 2013 р. "Про затвердження Порядку здійснення державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки".
- Для сфери державного архітекутрно-будівельного контролю - визначені Постановою КМУ від 23 травня 2011 р. № 553 "Про затвердження Порядку здійснення державно архітектурно-будівельного контролю".